#الفصل الاول
جاسر الشافعى :شاب فى الثلاثين من عمره رجل اعمال يدير شركات الشافعى هو وابن عمه واستطاع بذكائه ومهارته تكوين امبراطوريه والجميع يخشاه ويعرف بالحزم والقوه والصلابه والصرامه ولم يتزوج حتى الان لانه لايعترف بالحب او بالاخص لايريد ان يحب الحب بالنسبه اليه ضعف وهو لايريد ان يضعف

تقى الشافعى :اخت جاسر فتاه محجبه جميله وهاديه الطباع وطيوبه تدرس تجاره انجلش تحب صديقها فى الجامعه ولكن هل يوافق جاسرو وعتمان على هذا الشئ ام لهم رأى اخر

انس الشافعى :ابن عمى جاسر فى نفس عمره ولايقل و سامه عنه ويتميز بالهدوء والرزانه وبعض الصلابه والصرامه وهو وجاسر يد واحده ويعشق ابنة عمه بالرغم من معرفته انها تعشق غيره

عتمان الشافعى :جد جاسر راجل يعرف بصرامته والتى ورثها عنه مراد وله اسمه فى بلده الصعيد الجميع يهابونه وترك العمل لجاسر وانس فى مصر وهو وأولاده يعملون فى الصعيد

بدر :الابن الاكبر لعتمان ووالد جاسر و تقى وهو متزوج من ابنة عمه لان عتمان لايزوج اولاده من خارج العائله

فاطمه :بنت اخو عتمان وزوجه بدر وهى طيبه جدااا وتحب اولادها وزوجها والجميع يحبونها

فاروق :الابن الاوسط لعتمان ومتزوج من ابنة عمته فرحه والد انس ولديه ابنه وولد مروان و ايضا بسمله
فرحه :زوجة فاروق

بسمله الشافعى :ابنت فاروق فى اخر سنه ثانويه عامه فهى مجتهده وتتمنى ان تدخل الطب ولديها شخصيه قويه ولاتحب ان يأمرها احد
مروان :ابن فاروق مهندس زراعى يعمل فى الصعيد اخذ شهادته ويعمل فى مزارع الشافعى

فضل :الابن الاصغر لعتمان ولديه بنتين وولد
امل :زوجة فضل تحب زوجها جدااا وهو لايحبها اجبر على زواجها لان والده لايزوج اولاد من خارج العائلة وتتمنى ان تتزوج بنتها جاسر

تسنيم :ابنة فضل تدرس الطب وهى فتاه جميله ورقيقه تحب بلدها وعائلتها وتسكن مع جاسر وتقى وانس فى الفيلا بمصر ولها شخصيه مستقله لاتحب ان يرغمها احد على شئ

مى :ابنة فضل الثانيه فى الثانويه العامه نفس عمر ابنة عمها ولكنها ليست بنفس قوة شخصيتها وتحب عائلتها جداااا

اسر :ابن فضل خريج طب بيطرى يعمل فى مزرعه الشافعى ويحب بنت عمه بسمله ولكن هناك عائق فرق السن بينهم

هدى :ابنة عتمان هربت زمان مع احدى العاملين عند عتمان وتزوجت منه وعاشت بعيد عن والدها الذى اعتبرها ماتت
ولكن هذا العامل بعد فتره تركها هى وابنتها ولم تستطيع الذهاب مره ثانيه الى بلدها لانها جلبت العار لوالدها وعانت من قسوة الحياه هى وابنتها مرام وتزوجت بعده وانجبت منه بنت ولكنه عذب مرام منذ صغرها وبعد مده توفيت هدى وتركت مرام لزوجها يعذب فيها
مرام :فتاة جميله هاديه ولكن الايام قست عليها واضعفتها وتحملت زوج والدتها لاجل اختها من امها لانه هددها بأنها سوف يجعلها تترك التعليم ويجعلها تعمل فى الكباريهات فهى تتحمل كل هذا من اجل اختها وتعمل فى شركة الشافعى ونادله فى إحدى المطاعم مساء
دارين :اخت مرام من الام جميله ومرحه جدااا ورثة جمال والدتها فى اولى هندسه
......... .......... ..........
فى شقه فى احدى الاماكن الشعبيه تفيق مرام من النوم قامت ودخلت اتوضت وصلاة فرضها وبعدين طلعت نضفت البيت
مرام لنفسها وهى بتنضف :ربنا يتوب علينا من القرف ده
فى الوقت ده دارين طالعه من اوضتها :بتكلمى نفسك على الصبح ليه داهيه لتكونى بتخططى لقتلى مكنش يومى الضربه متجيش الا منك
مرام :ترانى اتأثرت ياله ياجزمه من هنا هلاقيها منك ولا من ابوكى انا مبطقهوش
دارين :هو فى حد بيطيقو ده شخصيه يارب متتكرر تانى
مرام :يارب كل يوم اصحى الم الزباله بتاعته هو واصحابه انا قرفت انتى عملتى ايه امبارح والزباله بتوعه كانو هنا
دارين :ولا اي حاجه دخلت الاوضه وقفلت بالمفتاح من جوه وحطيت الهاند فرى وشغلت قرأن ونمت ربنا يتوب علينا من قرفه انا رايحه الجامعه عايزه حاجه
مرام :استنى انا قربت اخلص خدينى معاكى ليصحى ويطلع الشرب عليا مين هينقذنى منه

مرام خلصت ولبست ونزلت هى واختها
(طلعت حاول كذا مره يعتدى على مرام ودايما دارين كانت بتنقذها منه )
............... ................... .....
فى الجامعه
محمد :طب دلوقتى دى اخر سنه تقدرى تقوليلى هنعمل ايه والامتحانات فاضلها اسبوعين
تقى :مش عارفه يامحمد جدو مش هيوافق ولا حد من البيت جدى عنده مبدأ ممنوع اى بنت ولا ولد يتجوز من بره العيله عمتى زمان هربت منه واتجوزت الى بتحبه
محمد :تعالى نعمل زيها مهو مفيش حل غير كده
تقى بصدمه:انتا عايزنى اجيب العار لأهلى يامحمد اكرر المأساه تانى
محمد :يبقى تستنى اما تتجوزى اى حد من العيله
تقى :مش قصدى كده ممكن نحاول انتا مستواك كويس ممكن يوافق
محمد :يعنى اروح اقول لأهلى يتقدمو ولو موافقش هنهرب ونتجوز انا مقدرش استغنى عنك ياتقى انا محبتش ولاهحب غيرك انا مش متخيل حياتى وانتى مش فيها
تقى :بحبك اوى يامحمد يارب جدو يوافق
......... ........... .......... .........
فى شركة الشافعى
جاسر :انا عايزك تجمعلى المندسين كلهم والمحاسبين احنا داخلين على مشاريع جديده هنكتسح من خلالها السوق فى الانشاء والتعمير وحاجه كمان بلغت اسر بعدد العجول الى المصنع محتاجها انا ماضى عقود مع شركه انجليزيه وطالبين عجول بلدى
انس :اما هتبقى خبطه هتخلى الكل يعملنا الف حساب ومحدش يقدر يقف قصدنا وبالنسبه لااسر مستنين رأى جدك عتمان
جاسر : ماشى نستنى رأى الكبير وبعدين مين الى تجيله جرأه ويقف قدام جاسر وانس الشافعى
انس :ياوحش انتا كمان ساعه هنتقابل فى قاعة المؤتمرات
جاسر :لسه تقى بتقابل الزفت فى الجامعه
انس :اه
جاسر :انا صابر عليها لانها اخر سنه ليها وكده كده الامتحانات قربت وجدك لو عرف بحاجه زى كده هيقوم الدنيا انا لازم اوجهها لان كده هى بتدمر عيله
انس :انا خايف الماضى يتكرر وجدك مش هيستحمل خبطه تانيه
جاسر :دنا اقتلها يوم تفكر انا سايبها معاه بمذاجى وتحت عينى
انس :بس نظام جدك ده ظلم ليه كل واحد ميتجوزش الى بيحبه ليه لازم من العيله
جاسر :دى قوانين العيله وعاداتها مش احنا الى هنغيرها وبعدين مش انتا بتحب تقى بردك ليه عايزاها تتجوز غيرك
انس بتهته:انا لا انتا جايب كلامك منين
جاسر :من عينك دنا وانتا تؤام لما بتحبها ليه مبطلبهاش من جدك وتعترفلها بحبك ليه سايبها تكلم الزفت ده
انس :علشان بحبها
جاسر :مش فاهمك
انس :علشان بحبها مش عايز اجبرها على انها تتجوزنى وجدك مهيصدق انى طلبتها
جاسر :انتا لازم تتجوز تقى ياانس دى تقاليد عيله ولازم تمشى على الكبير قبل الصغير وتتجوز الى بتحبها احسن متتجوز واحده مبتحبهاش
انس :سيبها للايام تحلها وانتا بقا مش ناوى تحب خالص هتفضل قافل قلبك
جاسر :لا انا كده كويس احب وافضل اتعذب علشان الى بحبها وابقى مسلوب الاراده قدامه وهى تتحكم فيا لا انا لما هتجوز هتجوز واحده جدك يختارها وانا الى اتحكم فيها مش هى
انس :الجواز مشاركه ياجاسر
جاسر :وانا راجل صعيدى ومراتى لازم تبقى تحت رجلى انا الى اقولها تعمل ايه ومتتعملش ايه
انس :ربنا سبحانه وتعالى قال فى كتابه العزيز( وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21)) صدق الله العظيم
يعنى لازم يبقى فى رحمه مابينا لازم نتشارك الحياه لازم تحتويها لازم الحب مبينكم الحياه من غير حب متنفعش يابن عمى هو اى نعم بيوجع بس بيخلى للحياه طعم
وتركه ورحل
وظل جاسر يفكر فى كلامه
.......... .......... ........ .....
فى الصعيد يجلس عتمان على مائده الفطار والجميع يلتف حوله
عتمان وهو يوجه كلامه لأسر:قولى يااسر جاسر وانس طلبو منيك كام عجل المره دى
اسر :طلبو الف عجل بلدى ياجدى
عتمان :إكديه كتير ألف عجل ليه
اسر :جاسر مضى عقود جديد مع شركه انجليزيه وطالبين عجول بلدى
عتمان بعصبيه :العجد ده يتلغى انا معنديش عجول للتصدير ومفيش ولا رأس تخرج من المزرعه غير بإذنى اتصلى بيه

اسر اتصل بجاسر
جاسر :ازاى حضرتك ياجدى
عتمان :بخير ياولدى بس كنت حابب ابلغك ان مفيش ولا رأس هتخرج من عندى وعجول للمنصع معنديش
جاسر :ياجدى انا ماضى عقود مع شركه انجليزيه وطالبين عجول بلدى
عتمان:اتصرف انتا كنت قولتلى قبل ماتمضى زى مامضيت صرف نفسك معنديش عجول وده اخر كلامى
جاسر :جدى انتا كده بتدمر اسمى فى السوق والشرط الجزائى كبير ياجدى المره دى بس وبعد كده هاخد رأيك
عتمان :علشان تعرف ياواد بدر انى ممكن اوقفلك شغلك ديه وانا جاعد مكان وبإشاره واحده ارجعك البلد
جاسر :عارف ياكبير انتا الخير كله
عتمان :كل بعجلى حلاوه جوى ياواد انتا بس ايه رأيك فى جدك رعبتك صح خليتك تجيب وراا دنا عتمان الشافعى برديك
جاسر :طبعا ربنا يحفظك ويبارك فيك ياجدى
عتمان:ويحفظك ياولدى هقفل معاك دلوقيت واسيبك لمصالحك اه نسيت اقولك انا كمان سبوعين هجيلكم على مصر اتوحشتكم
جاسر :مصر هتنور بوجودك ياجدى وكمان كان فيه ورق لازم تشوفوه وتمضى عليه
عتمان :ماشى بالسلامه ياولدى دلوقتى
عتمان قفل مع جاسر
فاطمه :عمى انا عايزه اجى وياك مصر عايزه اشوف ولادى اتوحشتهم
بدر :هتروحى فين يافاطنه شكلك اتخبلطى فى مخك انتى هتهملى دارك وتدلى على مصر
عتمان :بدر انا قولت قبل سابق
محدش فيكم يزعل مرته وفاطنه مش هتهمل دارها ولا حاجه انا هاخد الحريم معايا كلهم على مصر يشوفو عيالهم يومين بالكتير ونرجع وانتو اقعدو لوحديكم اهنيه
فرحه :بجد ياعمى هنتدلى وياك مصر هشوف ولدى انس
فضل :اسف يابوى امل مش هتيجى وياكم
على مصر
عتمان :ليه يابن عتمان انا قولت كل الحريم هتدلى معايا على مصر وكفاياكم حديت ماسخ
عتمان قام من السفره وسابهم وكل واحد راح على شغله
الحريم قعدو مع بعض
فاطمه :أمل فى إيه فضل بيقول ياشر اشتر النهارده ليه
امل :هو إكديه كل يوم يافاطنه مفيش حاجه بتتغير
فاطنه :لساته بيعاملك وحش زى سابق
امل :لساته معاملته زى سابق يافاطنه وخايفه اقول لعمى حاجه يطربقها فوق دماغه وانا بحبه يافاطنه وخايفه عليه
فرحه :ربنا يقويكى ياحبيبتى
امل :فضل اتجبر يتجوزنى علشان ابوه بس هو عمره ماحبنى ولا هيحبنى
فاطنه :بس انتى مرته ياامل ودى عادتنا ولازم الكل يمشى عليها الصغير قبل الكبير
فرحه :فاروق مكنش عايز يتجوزنى واتجبر بس خلاص كل حاجه راحت لحالها ودلوقتى عايشين مع بعض حلوين
امل :ربنا يقدم الى فيه الخير علشان اكديه خايفه على ولادنا عمى هيجبرهم يتجوزو بعض وخايفه يبقى واحده من بناتنا تبقى نفس حالى
فاطمه :اما تبقى نفس حالك احسن ماتعيد الزمن تانى وإلى حوصل مع هدى يتكرر تانى
فرحه :اباى عليكى ياأمل دى عادتنا ولازم الكل يسمعها
ونسيبهم يكملو كلامهم
......... ......... ....
فى قاعة المؤتمرات
جاسر بيتكلم مع المهندسين وبيعرضو عليه الرسومات والتصاميم
جاسر ماسك فى ايده رسم هندسى :حلو الرسمه دى جميله جدااا
محمد :انسه مرام متعينه فى الشركه بقالها فتره يافندم بس شغلها ممتاز
جاسر :واضح اانس المهندسه دى تجيلى مكتبى بعد الاجتماع
الاجتماع انتهى
وانس طلب من السكرتيره تبلغ مرام ان جاسر طالبها فى مكتبه
مرام راحت على مكتب اسر والسكرتيره سمحتلها بالدخول
جاسر قاعد على الكرسى ومديلها ظهره
مرام :بلغونى ان حضرتك عايزنى يافندم
جاسر الصوت مش غريب عليه التفت يشوف صاحبة الصوت :انتى
مرام :انتا
جاسر :الدنيا صغيره قوى يا انسه بقا انا قليل الادب ومش متربى كمان تتوقعى بقا واحد فى مكانى دلوقتى يعمل فيكى ايه
مرام :اى حاجه هتعملها هتبقى لمجرد انك تشبع رغبه جواك فى الانتقام مينى واظن ردت فعلى كانت مناسبه لموقف حضرتك
جاسر :انتى دلوقتى شغاله عندى فى الشركه وتحت رحمتى
مرام :انا مش تحت رحمة حد الى بيرحم العبيد ربنا سبحانه وتعالى
جاسر : ونعم بالله هتشوفى انا هعمل فيكى ايه
ومسك الملف الى فيه الرسومات والتصاميم الى هى عملاها شقها اتنين
جاسر :التصميم والرسومات دى مش عجبانى وقدامك لبكره الصبح تبقى التصاميم الجديده والرسومات على مكتبى قبل ماوصل
مرام عايزه تموته بس مبينتش :حضرتك قطعته ليه انا مش فاضيه انا شغاله فى مطعم فتره مسائيه هعمله امته
جاسر :مش مشكلتى ياانسه بكره الحاجات تبقى على مكتبى
المقابله انتهت
(مرام وهى طالعه بتشتمه فى سرها زى اى بنت مصريه اصيله 😆)
جاسر بيفتكر الموقف الى جمعه مع مرام قبل كده
فلاش باك
مرام واقفه مستنيه الاتوبيس فضلت واقفه كتير والاتوبيس مجاش قررت انها تركب قررت انها تركب تاكسى لان الوقت اتأخر
وفى نفس الوقت جاسر كانت عربيته عطلانه ومستنى تاكسى
جيه تاكسى الاتنين دخلو
مرام :لو سمحت انزل انا الى مستنيه من قبلك
جاسر :وليه انا الى انزل ماتنزلى انتى انا مش فضيلك استنى تاكسى غيره
مرام :على فكره انتا انسان قليل الادب ومش متربى وقليل الذوق حضرتك راجل ممكن تقف هنا عادى تتستنى تاكسى غيره انما انا بنت مينفعش اقف هنا لوحدى فى الوقت ده
جاسر :المفروض كنتى تفكرى فى كل ده قبل ماتطلعى من بيتكم وتيجى تسهرى وتتسرمحى وفى الاخر تغلطى فى الناس اطلع ياسطى
ومشى جاسر وسابها واقفه
باك
جاسر لنفسه :يعنى طلعت بتشتغل هناك مكانتش رايحه تسهر بس لازم تتأدب اما اشوف انا ولا إنتى ولازم تتحاسبى انك اطاولتى على جاسر الشافعى
وفى الوقت ده انس دخله
انس :انتا ياعم بتكلم نفسك ليه عملت ايه مع المهندسه
جاسر :تعرف المهندسه دى مين مش هتصدق
انس :مين
جاسر :البنت الى حظها الوحش وقعها فى طريقى واتعدت الحدود واتجرأت وشتمت جاسر الشافعى
انس:ربنا يرحمها كانت طيبه .خلاص ياجاسر الى فات مات وبلاش تإذيها
جاسر :انا بس هعرفها ازاى تسمح لنفسها تسب جاسر الشافعى
انس :طب ياله نكمل شغلنا
......... ......... .........
فى المساء عند مرام تعمل فى المطعم
وكل تفكيرها فى هذا الجاسر الذى بدأ معها الحرب يكفيها وجع وتعب ليأتى هذا الجاسر بإنتقامه لردت فعل موقفه ليس عليها غلط ولكنها تجرأت على جاسر الشافعى يكفيها اعداء وعذاب يالها من فتاه منحوسه ليكون كل الكون ضدها

وبعد انتهاء عملها ذهبت الى المنزل ولم تذق طعم النوم رغم ماتشعر به من تعب ولكنها تسوف تصمد امام انتقامه لانها تعودت على ذلك
قامت بعمل التصميم
وطلع عليها الصباح وهى فى مكانها واستطاعت ان تنهى عمل التصميم
ولكنها تشعر ببعض التعب ولكنها سوف تصمد امام هذا الجاسر
اخذت التصاميم وذهبت الى الشركه وطلبت من السكرتيره ان تقابل جاسر
وسمح لها جاسر بالدخول
جاسر :طبعا جايه تعتذرى علشان مش هتعرفى تعملى التصميم وانا بقولك اعتذارك مش مقبول
مرام :ومين قال انى جايه اعتذر انا جايه اوصل التصميم لحضرتك اتفضل
جاسر اتغاظ منها انها عرفت تعمله فى الوقت القياسى ده :انا اشوف ممكن تكونى استعجلتى فيه ومعملتهوش كويس
وفتح جاسر التصميم وانبهر بيه لكنه مبينش :مش بطال بس حاولى المره الى جايه تعملى حاجه احسن من كده
مرام حست انها تعبانه :حاضر يافندم تسمحلى امشى دلوقتى
جاسر وهو شايف انها حتى مش قادره تتكلم :اتفضلى امشى
مرام اتحملت على نفسها لحد ماخرجت من عند جاسر وراحت قعدت على مكتبها
فريده :مالك يامرام
مرام :مش قادره ممكن تتصرفى فى اى علاج انا منمتش امبارح ومجهده والصداع هيفرتك دماغى
فريده :انا معايا علاج للصداع ومعايا اكل تلاقيكى مفطرتيش انهارده
مرام :انا مش فاكره اخر مره اكلت فيها
فريدة ادتلها الاكل اكلت واخدت حبوب الصداع
وبعد فتره ارتاحت واكملت عملها
.......... .......... .......
فى مزارع الشافعى فى الصعيد
اسر قاعد سرحان بيفكر فى بسمله وبيفتكر كل مواقفها وعفويتها وبيلعن نفسه على الحب ده الحب الى من طرف واحد اه بيحبها وبيعشق كل تفاصيلها بيحبها وبيخاف عليها والكل بيفسر خوفه ده على انه حب اخوى محدش فاهم ان فى نار جواه
وهو قاعد سرحان بيفكر فى بسمله
االغفير قاطع تفكيره
الغفير :يااسر يااسر بيه
اسر :فيه ايه ياقدرى وعملى الاسود فيه ايه
الغفير : بسمله هانم هنا فى المزرعه وعايزه تشوفك يابيه
اسر :وسايباها واقفه بره ياغفير الزفت انتا امشى من قدامى
اسر طلع جرى يشوف بسمله
اسر :بسمله مقولتيش الصبح انك هتيجى
بسمله :انا قولت اعملهالك مفاجأه ياأبيه واجى اشوف المزرعه مجيتش هنا من زمان ومعنديش مدرسه انهارده
اسر بخيبه امل :المزرعه منوره بوجودك وايه الكتب ديه
بسمله :احنا وقت امتحانات وانا عايزه اذاكر هنا بعيد عن دوشه البيت
اسر ضحك بصوت جامد :يعنى هنا مفيش دوشه ماعلينا حابه تذكرى فين يابسمله هانم
بسمله :فى مكتب حضرتك
اسر :اتفضلى المكتب قدامك وانا عندى شويه شغل وهبلغ العمال انك جوه علشان محدش يعطلك
اسر راح يشوف شغله وبسمله دخلت تذاكر فى مكتب اسر

وبعد مده اسر خلص شغله
وراح على مكتبه لقى بسمله مندمجه فى المذاكره وقد ايه شكلها يجنن وهى وسط الكتب ولعن الظروف الى بتجمعه بيها وتخليه يبقى مسلوب الأراده قدامها واتمنى انه يقدر يعترفلها بحبه
وبعد فتره بسمله انتبهت انه موجود
بسمله :اسر واقف عندك ليه كده
اسر :خلصت شغلى ولقيتك بتذاكرى محبتش اعطلك
بسمله:صراحه المذاكره هنا متعه هدوء
اسر بفرحه :تعالى هنا كل يوم ذاكرى
بسمله :مش هعطلك يعنى
اسر بحب :ياريت كل العطله تبقى زيك
بسمله :قصدك ايه
اسر :قصدى انا مش دايما قاعد فى مكتبى
عايزه تعالى المكتب تحت امرك
بسمله :انتا هتروح امته ولا عندك شغل كتير
اسر :لا انا هتأخر النهارده
بسمله :انا هقعد شويه كمان وامشى ولا استنى اروح معاك
اسر :هتصل بجدى ابلغه انك هنا وانى هوصلك معايا اسيبك بقا تذاكرة واروح اشوف شغلى
خرج اسر لعمله وظلت بسمله تذاكر...

انتظر الفصل الثاني.... 

أكتب تعليق

أحدث أقدم

أهم الأخبار